Lazy dayz in Cape Town

Efter Roadtrippen följde inte så få lata dagar. Kl 14.00 måndagar och onsdagar har jag kinesiska. Internetkurs, high-teck jag vet! Alla i klassen + vår lärare Man Gao kopplar upp sig samtidigt på samma forum sen har vi lektionsgenomgång. Utmärkt för alla som inte vill befinna sig i snöiga Falun för att plugga. Men annars har dagarna flutit förbi utan så mycket vettiga ansträngningar.
Jag älskar att resa på detta sättet. Inga planer inga måsten. Jag gillar att vara på ett och samma ställe för att  lära känna en plats och människorna där lite närmare än vad man kan göra då man flackar omkring för mycket. Det tar sin lilla tid att fånga in atmosfären och först då tycker jag att jag kan få en djuphet och uppfatta de riktigt intressanta detaljer som skiljer en plats eller person från en annan. För som jag skrev innan var mitt första intryck av Cape Town inte det bästa, men efter ett tag har även jag upptäckt det magiska och vackra med Afrika, Cape Town och dess innevånare. Apartheid, kapitalism och kolonialism har satt sina smutsiga fotspår här och jag blir imponerad av de människor som lyckats genomleva detta och ändå kan visa ömjukhet, vänlighet och respekt mot varandra och jag har blivit mycket inspirerad av den kreativitet som flödar i denna stad. 

Jag och Rob åkte på nån utflykt till med bilen. Bla var vi ute på Cape halvön kollade på pingviner och drack kaffe. Vi var aldrig på Cape Point, blev  förvånad, jag trodde att detta skulle vara Afrikas sydligaste punkt men det är det inte, sen kostade det 70 spänn att kolla på utsikten. Vem kom på att ta betalt av folk som vill öppna ögonen och se sig omkring. Bakåtsträvare.

Annars har jag fyllt mina dagar med vandra runt i stan, kolla på utställningar, äta god mat, observera manniskor och lite strand+sol, vill meddela alla som funderar på sol/bad semester: åk inte till CT om du inte vill förfrysa när du badar. Vattnet är så  kallt att det gör ont när man badar. Sen finns det en del hajar också. Veckan innan jag kom till SA blev Zimbabwe-ianen Lloyd Skinner 37 uppäten av en stor fisk i staden Fishers Hoek utanför Cape Town.
Jag har även rullat runt lite på longboards tillsammans med Kent och Aaliya i Sea point. Undersköna människor, platt parkering och utsikt över havet .... och solnedgången får jag tillägga, hehe. Jag tänker köpa en longboard av Kent -han tillverkar- att rulla runt på i sommar så är det nån därhemma så e sugen på att joina så säg till. Jag promotar: Köp en longboard från alphalongboards, hand cafted and customized. Googla eller facebooka alphalongboards och se vad ni kan hitta. Hemsidan funkar dåligt men brädorna är underbara. Fick äran att följa med till verkstaden nån dag och ta lite fina foto och känna lukten av trä, lim och färg. Fick mig att tänka på Faren, jag saknar dig. 

Har druckit mycket vin och Robban tog med sig massa goda ostar från Sverige, tack Rob. Efter ett halvår i Asien saknar man både riktig ost och vin väldigt mycket. Vin drickandet skedde till stor del tillsammans med två svenskar, Tor och Erik, från Malmö faktiskt, som visa sig hyra en lägenhet bara två hus från oss. Mycket trevliga människor. En annan sak som jag saknat i Asien är klubbar med musik. Klubbarna i Taiwan är enorma flashiga lounges eller små hak med billig sprit, båda alternativen spelar hemsk mainstream discomusik. Jag har haft många trevliga utekvällar i Taipei trots det, men bra musik har såklart fattats.
Cape Town däremot har bjudit på mycket bra musik och mycket dans. Robban har haft några olika spelningar som har dans-supportats av mig & Kent, i övrigt verkar det alltid vara något på schemat i denna stad. Vilket jag har utnyttjat det så gott jag har kunnat.

Ses snart!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0