Pick a name

De flesta här i Taiwan vill välja ett engelskt namn när de lär sig språket i skolan. Det öppnar upp för kreativitet och en del självironi, haha. Om du fick välja ditt eget namn vad hade du valt? Här kommer några förslag direkt ur verkligheten

ja

Två vänsterfötter

Hushunken

Night train

1m glass

WEEKEND SOUTH

Förra helgen var vi på weekend semester till södra Taiwan. Vi tog haigh speed train till Kaotung, den näststörsta staden på ön. Jag var exhalterad över att få åka snabbtåg men det var inte så spännande, kändes inte att det gick snabbt och jdet var mörkt ute så man kunde inte se landskapet swischa förbi. Våra Taiwanesiska vänner kunde inte förstå vad vi ville göra i Kaohtiung, det fanns inget att se där tyckte dom. Men det var jättevackert. När vi steg av metron var det som att komma till Taiwans motsvarighet till LA. Flera grader varmare än i Taipei, massa palmer och stora boulevardgator. Taipei är såklart NY i den liknelsen. Vi hann bara stanna en natt i Kaohsiung eftersom det bara var en weekend och mycket annat var på schemat. Redan dagen efter tog vi en buss vidare till Taitung på östsidan där vi hoppade på en båt som tog oss till en gammal fängelseö som heter Green Island.

Båtresan var den värsta jag varit med om i hela mitt liv. Till skillnad från tågresan hade jag inte sett fram emot denna transport eftersom jag vet att jag alltid blir lite sjösjuk. När vi hoppar på båten blir jag genast lite orolig, vid varje säte står en enorm spann och det är verkligen uppriggat med spypåsar vid varje sittplats på båten + att det hängde en hela lass med spypåsar i gångarna. Nåja tänkte jag det blir väl inte så farligt.Jag tog fel. Det började gunga ganska rejält direkt vi kommit ut från hamnen. Stilla havet är inte så stilla som man namnet antyder. Efter fem minuter var det som att åka berg och dalbana ggr 1000. Båten som var en katamaran åkte upp på vågorna och störtade sen rakt ner i en vågdalarna så att man lyfte från sätet. Alla på båten skrattade och skrek om vartannat för det kittlade rejält i magen. Efter en kvart hade nästan alla på båten somnat. ( taiwaneserna somnar överallt, i skolan, på restauranger, på jobbet, på metron) Jag satt på min plats och började tycka att det stod mig upp i halsen allt gungande. Sen tog det ytterligare fem minuter, alla började spy. Jag kräktes två gånger. Det var verkligen inte kul att ligga på sätet må skit och höra alla andra må skit. Helvetesresan tog en och en halv timme och illa måendet höll i sig länge efter att jag lämnat båten. Usch.. Fast det var ändå värt det, Green Islan var jättefint. Ön har nyligen öppnat upp för turism så den känndes väldigt oexploaterad. På ön finns en av världens få heta källor med saltvatten, där hängde vi hela första kvällen. Badade i 30 gradit saltvatten och kollade på stjärnorna, det var najs. Vi sov på ett jättefint hotell och dagen efter hyrde vi moppar och körde runt ön. Förutom att Helena voltade med sin moppe och jag och Cissi krashade in i en parkerad cykel och genast smet från olycksplatsen så gick mopedandet bra. Det var verkligen underbart att komma iväg från stan lite och få andas frisk havsluft och se nått annat än asfalt, trafik och miljontals människor och Taipeiscotrar.

Idag var jag på bio. Upptäckte att de visade en svensk film här. Miss Kicki heter den. Om ni är intresserade så visade filmen fina vyer från Taipei City. I övrigt var filmen OK.  Här kommer lite bilder med :