I love Dalawella!!!

Mrs turtla

Kadawatha & faltstudier

Studiebesök

Vilken inspirerande dag! Idag har varit min första studiebesök-dag här i Sri Lanka. Emma, vår lärare som är här och hälsar på, har ordnat med ett studiebesök på svenskägda Tailor stores fabrik här på ön. Fabrikschefen kom och hämtade oss, Emma, Johanna och mig klockan elva i morse utanför vårt hus och vi fick skjuts tillbaka nu, klockan tolv på natten. Vilken fantastisk man. Bara erbjudandet med att komma och hämta oss kändes fantastiskt då vi som studenter inte har någonting att erbjuda utan snarare är tidstjuvar för hårt arbetande fabriksägare!! Först blev vi bjudna på lunch, god Sri Lanka buffé. På restaurangen pratade vi lite om andra fabriker som vi var intresserade av att besöka. Bland annat talade vi om en fabrik som Marks & Spencer har byggt på ön som är galet high-tech vad det gäller miljöaspekter och hållbar utveckling. Det visade sig att ett annat sällskap på restaurangen var från just den fabriken. Nalin (fabrikschefen) tyckte vi kunde presentera oss för dem och fråga om ett besök. Vi var välkomna redan klockan två. Nalin som inte hade något att hämta från ett besök på den fabriken, av konkurrensskäl fick han inte följa med in, skjutsade oss dit och lät oss göra ett besök där med på en dag som skulle vara tillägnad hans fabrik. M&S fabriken var en stor show-off. Vi gick runt lite på fabriksområdet kollade på solceller, regnvatten dräneringar  och gräs på taket. Fick knappt komma in och titta på produktion. M&S underkläder. Fabriken tillhör ett stort företagskomplex (holding) som kallar sig MAS, Sri Lankas enda privatägda frizon. Här har alla företag skattelättnader. Fabriksområdet erbjuder sjukvård, shoppingmall, egen brandstation, friskvårdsanläggning, turistbostäder (som kostar mer per natt än en arbetares månadslön), restauranger, annat smått och gott samt arbetsbostäder till arbetarna. Lönen är ligger över  lagstadgad minimilön, (5600) . Men under levnadslön som beräknas vara runt 11000-15000Rupies i månaden. På M&S high-tech sustainable factory tjänar man ca 8000Rupies i månaden, d.v.s  520 kr i månaden. Efter detta besök körde vi vidare till Tailor store fabriken. Fantastisk. Lätt den bästa fabriken jag sett, även om hela stället var en byggarbetsplats för tillfället. De höll på att bygga två extra våningar på fabriken. Dels för att slippa jobba nattskift dels för framtids expansion.  Nalin verkar vara en riktig eldsjäl som både planerar arkitektur för nya huset, odlar orkideer att dekorera fabriken med och tar hand om fjärran studenter.

Efter fabriksbesöket visade Nalin oss sin grönsaksträdgård och sin fruktträdgård. Åhh vad man villa ha en trädgård i ett tropiskt klimat. Man kan odla allt! Vi blev inbjudna till middag i Nalins hus och fick vara med och laga maten. Daahl curry och coconut sambol. Underbart.

Turistfallorna Kandy och Nuwara Eliya

Hej och ha, jag o Johanna bestamde oss for att se nagot annat an de fyar vaggarna pa vart hotellrum.
Ak till Kandy fick vi hora. Det gjorde vi. Ganska trakigt. Kollade pa en turistig dans och forvantades besoka tempel. Vi besokte inte tempel. Istallet gick vi o drack Cylon te med var chaffor Nalin. Nasta dag korde vi till Nuwara Eliya en stad uppe i bergen. Underbart vackert och jakligt nice att andas lite sval och frisk luft som omvaxling. Var van Yogesh hade ordnat sa att hans van Bobby kom o motte upp oss vid postkontoret.
Trevligt med lite lokal guidning, aven om Bobbys engelska var mycket knapp sa funkade det fin, jag menar vi vandrade mest runt i stan och kollade pa hus, kyrkor, telemastar, forsaljare och tradgardar. Saa mycket trevligare an turist-Kandy!

Muy exotico dans och ga pa kol uppvisning i Kandy
Inte sa exotisk medelalders vasterlansk turist falla.