Jag besteg ett berg

Bokstavligt talat överkom jag ett berg av obekvämhet och osäkerhet. Nåja, kanske inte ett berg, snarare kuperat landskap. Jag bestämde mig för att trivas och ha fyra fantastiska veckor i Sydafrika, vilket jag också har haft. Bildligt besteg jag Table mountain, syns på bilden nedan, tillsammans med Rob.


Capetown ligger precis vid foten av Table mountain som bidrar till en underbar bergsvy varhelst du befinner dig i staden. Namnet kommer av bergets form som är högt med en enorm platå upptill. När molnen drar ihop sig över berstoppen ser det ut som att någon lagt en vit duk över berget, eller som att molnen rinner ut över berskanten. Det är fantastiskt vackert. 
För att bestiga berget bör det vara fint väder dock och molnfritt. Fint väder i Capetown januari innebär strålande sol och 30 grader. Väldigt varmt att klättra i. Men upp kom vi, det tog ca 4 timmar att gå från Jordaan street till bergets topp. Det var jobbigt men absolut värt det. Uppifrån toppen har man hänförande utsikt över staden, bergen och havet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0